Siirry sisältöön
<< Opettajan materiaalipankkiSeuraamusjärjestelmäOhjaava keskusteluMeidän koulu Ongelmia ratkaiseva systeemi Ennaltaehkäisevää ohjausta RatkaisukeskeisyysKasvatusfilosofiset perusteet Restoratiivinen oikeus Sovittelu Ohjaus kurinpitotilanteissa Ratkaisukeskeinen ohjaus Vertaissovittelu Ohjauksen kehittäminen MateriaalikansioLähteet

Ratkaisukeskeinen ohjaus

Ratkaisukeskeinen ohjaus on luonteeltaan voimaannuttavaa ja toiveikasta. Ohjauksessa etsitään voimavaroja ja ratkaisuja. Ohjaustilanteessa ongelma rajataan ratkaistavaksi ja rajauksessa käytetään avoimia kysymyksiä. Ohjattava on subjekti, toimija. Ohjaaja auttaa oppilasta löytämään vahvuutensa ja painotetaan hänen mahdollisuuksia. Ongelmanratkaisu on prosessi, minkä takia luodaan myönteisiä odotuksia. Pieni muutos oppilaan toiminnassa kerrallaan riittää. Ongelman ratkaisu etenee seuraavasti:

  • Tullaan tietoiseksi ongelmasta
  • Puretaan ongelmatilanteen aiheuttamat tunteet
  • Selvitellään ongelman syitä
  • Asetetaan ongelmaratkaisulle tavoite
  • Laaditaan ratkaisusuunnitelma
  • Seurataan ratkaisuprosessia ja ylläpidetään prosessia
  • Arvioidaan prosessia

Muutamia tavallisimpia ratkaisukeskeisen ohjauksen välineitä:

  • Ongelman konkreettinen määrittely
    Mistä tiedät, että..?

  • Poikkeuskysymys
    Mikä silloin on toisin, kun..?
    Kun ongelma on ratkaistu, mistä sen huomaat?
    Mistä tiedät, että ongelmasi on ratkaistu
    Milloin ongelmaa ei esiinny?
    Kun ongelmaa ei esiinny, mikä silloin on toisin?

  • Kartta
    Itselle tärkeät asiat
    Oman sosiaalisen verkoston määrittäminen
    Vuorovaikutusverkostosta ja sen solmukohdat

  • Asteikkokysymykset
    Miten tyytyväinen olet elämääsi tällä hetkellä asteikolla 4-10? Mitä pitäisi tapahtua, että tyyty-väisyytesi nousisi yhden pykälän?
    Arvioi mahdollisuuksia onnistua asteikolla 4-10.

  • Plussat ja miinukset
    Tunnistetaan itsestä, tilanteesta, toisista hyviä ja huonoja puolia.


  • Päinvastoin
    Vaihdetaan rooleja esim. kiusaaja on kiusattu jne.

  • Ihmekysymys
    Kuvittele, että yöllä olisi tapahtunut ihme ja ongelmasi olisi ratkennut. Mistä sen tietäisit? Mikäolisi toisin?

  • Kotitehtävä
    Pohdinta-, tarkkailu- tai käytöstehtävä, joita oppilas suorittaa tapaamisten välisenä aikana.

  • Analogiat eli vastaavuudet
    Mikä on muuttunut..?
    Mitä eroa..?
    Jos..?

  • Kristallipallokysymys
    Siirry tulevaan aikaan, jolloin ongelmasi on ratkennut. Mitä olet tehnyt ongelman ratkeamisen eteen? Millaista elämäsi on silloin, kun ongelmaa ei enää ole?